Oké, ik kom uit de kast. Komt ie: ik doe mijn werk niet altijd met passie en ik volg niet altijd mijn hart. Ik vind mijn werk af en toe stom en ik krijg er ook niet altijd energie van. Zo, dat is eruit. Of ik erover wil praten? Graag!
Als ik de hedendaagse ondernemer moet geloven, dan doet hij zijn werk altijd met passie. Elke dag is een feestje, alles is een uitdaging en tegenslag is een kans op verbetering. Nu ben ik zelf ook wel een optimistisch lachebekje, maar toch geloof ik die manische ondernemers niet. Mij maak je niet wijs dat je maandelijks stuiterend van plezier je btw-aangifte doet. En ik weet zeker dat je af en toe met je ogen zit te draaien als die ene rete-irritante klant voor de zoveelste keer belt.
Natuurlijk overdrijf ik een beetje
Maar bij zoveel blijheid moet ik ook aan Isa Hoes denken, die in ‘De ontsnapping’ haar dagen in een vinexwijk alleen met behulp van een dosis kalmeringstabletten doorkomt. Die haar ADHD zoontje het liefst ter adoptie aanbiedt omdat hij de hele dag ambulances imiteert. En die haar man als een noodzakelijk kwaad ziet, terwijl ze haar hart volgde toen ze met hem trouwde en er –de eerste weken?- nachten vol passie waren. Hoe dan ook, passie en je hart volgen is dus niet altijd een garantie voor geluk.
Isa ging ervan door en leefde zich uit in Portugal
En ik begrijp haar wel. Ik snap ook de ondernemer, die over passie en harten praat omdat dat nu eenmaal hip is. Maar ik zou er een moord voor doen als hij tijdens een netwerkbijeenkomst met allemaal gepassioneerde ondernemers gewoon eens op tafel zou springen. Dat hij ‘Nu even niet!’ zou gillen en ongegeneerd zou klagen over zijn verrotte leven, zijn zakelijke targets en zijn balansposten. Ik zou applaudisseren en hem net een echt mens vinden. Want authentiek, dat is het nieuwe zakelijke toverwoord. Passie is zó 2014.
(Column in het Twents Ondernemers Magazine TOM, augustus 2015)
Dat is precies wat de gemiddelde ondernemer maar ook de werknemer fout doen, zich laten leven door anderen of problemen!
Ik ga niet vertellen dat ik de perfecte ondernemer ben maar ik ben inderdaad met passie aan het werk en met succes, geen reclame, geen social media, geen website of andere zut. Mond op mond reclame, de beste reclame die er is!
Als ondernemers gestoord worden door die rete-irritante klanten is dat hun eigen schuld. Als je goed werk levert bellen ze je niet, enkel voor een nieuwe opdracht.
Btw aangifte en boekhouding ergernis nummer 1, bij mij niet. Uitbesteden is mijn motto.
Wat mijn privé leven betreft, daar is niets mis mee. Tijd genoeg voor vrouw en kinderen.
Het hele probleem wat wordt beschreven komt doordat we met z’n allen verwende nesten zijn geworden. Alles moet volgens de regeltjes die we zelf opstellen. Alles moet zonder moe te worden en alles moet zonder oponthoud.
Gaat het niet van het leien dakje, dan gaat de ondernemer over op het leveren van snel en slecht werk. Gelukkig maar want mijn klanten zijn die verwende zgn. ondernemers helemaal zat en willen enkel een eerlijke vakman die meedenkt en met passie werkt.
Bovenstaande column vind ik een aanfluiting en een belediging voor de echte vakmannen die niet in 1 dag rijk willen worden maar gewoon een eerlijke boterham willen verdienen.
Andre
Hallo André,
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en mooi dat ie prikkelt. Daar doe je het als tekstschrijver (en ondernemer) tenslotte voor. Dat een column wat uitvergroot en dat voorbeelden ter illustratie niet over iedereen gaan is je vast wel bekend, maar misschien had je je dag gewoon even niet. Geeft niks, dat hebben alle ondernemers weleens. Sterker nog, daar gaat deze column over.
Groeten, Petra, die ook groot voorstander van mond-op-mond-reclame is (maar dan alleen thuis)