Wil je het precies weten? Bel of mail dan even.

Petra Lubbers - Tekst en de rest - werkwijze

Werkwijze

Wat is je werkwijze?

Dat is vaak de eerste vraag die opdrachtgevers me stellen. Lastig te beantwoorden, want die verschilt nogal.

Globaal dan maar: het twaalfstappenplan

  1. Meestal komt de eerste vraag over een tekst per mail binnen
  2. Om duidelijkheid te krijgen over wat je precies wilt, maak ik dan een belafspraak
  3. Tijdens het telefonische overleg vertel je me precies wat je wilt
  4. Vervolgens stuur ik je een globale offerte per mail
  5. Jij beslist of je verder wilt
  6. Zo ja, dan lever je me input voor de tekst. Daarvoor stel ik je vragen per mail of we plannen een interview. Zo nee, dan laat je me dat even weten
  7. Ik schrijf een eerste concept
  8. Jij bepaalt of je de stijl en inhoud bij je vindt passen
  9. Zo nodig volgt er een correctieronde
  10. Vervolgens ben jij blij (dat check ik altijd even)
  11. Ik stuur een factuur
  12. Jij betaalt en als je wilt stuur je me een review met de resultaten

Bij langere projecten geef ik elke vrijdag een update van hoe het ervoor staat.

Het verschil tussen een eerste concept en de eindtekst

Dat is soms best groot. De oorzaak? Voortschrijdend inzicht of wensen die ineens wijzigen.  Of door een briefing die achteraf niet helemaal klopt.

Zie het eerste concept als de grondverf. Daarna lakken we hem af in jouw kleur. Zoiets is het. Geen reden voor paniek als het tijdens ronde 1 nog niet is zoals je het wilt. Daar hebben we het gewoon even over. Telefonisch. Bij het mailen van de concepttekst maken we daar gelijk een afspraak voor. Noteer in de tussentijd alles wat je in dat gesprek wilt bespreken.

De offerte

Een offerte schrijven is het lastigste in mijn werk. Gedurende het traject komen er soms aanvullende vragen of zijn er niet uitgesproken verwachtingen (bijvoorbeeld dat ik wekelijks kom vergaderen in Groningen of regelmatig overleg met de webbouwer en de vormgever). Daarom is de offerte altijd indicatief.

Nu zul je net als ik niet van onverwachte verrassingen houden, daarom staat er wel duidelijk in de offerte vermeld wat in- en exclusief is. Of wat het maximale bedrag is dat ik factureer.

Het leven van een tekstschrijver valt niet altijd mee.

Deadlines

Die bepalen we samen. De meeste opdrachtgevers zijn al maanden met een website bezig, maar willen twee dagen voor de lancering de teksten hebben. Dat gaat niet. En de wereld vergaat niet als het een week later wordt.

De ervaring leert ook dat als ik nachtenlang ploeter om snel te leveren, de klant vervolgens twee weken geen tijd heeft om de concepten te lezen. Daarom slaap ik tegenwoordig gewoon ’s nachts.

Stijlloos

De stijl moet bij je passen. Ik schrijf zakelijke stukken over fusies, maar ook hysterische columns over wat de mensheid bezighoudt. En alles daar tussenin. Soms is het even zoeken naar een stijl die bij jóu past. Hou daarbij wel altijd in je achterhoofd dat je tekst voor je lezer bedoeld is. Niet voor jou.

Welke input lever je me?

Ook dat is een factor voor het bepalen van de richtprijs en de doorlooptijd. Lever je zelf de concept tekst voor je website en hoef ik alleen nog te redigeren en het lekker leesbaar te maken?
Of heb je helemaal niets op papier staan en ga ik op locatie met verschillende mensen praten om een compleet beeld te krijgen?
Heb je al een menustructuur bedacht of wil je daar eerst (met mij of met een ander) over sparren?

Over input gesproken…

We maken samen een planning en we spreken af wanneer jij je input levert en wanneer mijn deadline is. Lever je te laat aan, dan gebeuren er twee dingen:

  1. de planning wijzigt. Als er andere klanten in de wachtrij staan, kan het zijn dat je weer achter in de rij aan moet sluiten. In het gunstigste geval schuift alleen de einddatum door
  2. ik lijd schade omdat ik zit te wachten. Stagnatieschade noemen ze dat

Die schade moet ik helaas in rekening brengen, want wachten levert me geen inkomen op. Uiteraard doe ik dat pas nadat ik je aan onze afspraken heb herinnerd. Over het algemeen reken ik dan 30% van de geplande uren aan je door. Da’s best schappelijk, want 70% van de schade komt dan voor mijn rekening.

Kortom

Een uniforme werkwijze voor alle opdrachten is er niet. Laten we daarom eerst even overleggen over je wensen en verwachtingen. Je kunt me bellen op 06 – 223 83 213 of het formulier hieronder invullen.

  • Ik gebruik je gegevens alleen voor het beantwoorden van je vraag.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar top